Akcje promujące czytelnictwo

0

Dane potwierdzające, że Polacy nie czytają, są publikowane od kilku lat i niestety nic w tym względzie się nie zmienia. Znawcy tematu biją na alarm i próbują podejmować działania, które spowodowałyby zmianę tych tendencji. Było kilka ciekawych akcji czytelniczych, które cieszyły się ogromnym powodzeniem. Czy przyniosą one efekty – okaże się za kilka lat. Jedną z nich jest bookcrossing, czyli uwolnienie książek z domowych i bibliotecznych półek. Idea akcji, która narodziła się w Stanach Zjednoczonych polega na tym, że przeczytaną książkę pozostawia się w różnych publicznych miejscach, by mogli ją przeczytać inni ludzie. Ta amerykańska idea miała polski odpowiednik pod hasłem „Podaj książkę”. Akcja polegała na pozostawianiu przeczytanych książek na dworcach, ławkach, w szpitalach, urzędach. Ostatnio niezwykle ciekawą inicjatywą, zaproponowaną przez miesięcznik „Biblioteka w Szkole”, była akcja: bicie rekordu w czytaniu. 10 czerwca 2016 roku o godzinie dziesiątej miało się zgromadzić jak najwięcej osób w jednym miejscu i po prostu czytać swoją ulubioną książkę. Inicjatywa spotkała się z ogromnym zainteresowaniem przede wszystkim w szkołach, przedszkolach i bibliotekach. Rzeczywiście spotkano i po prostu przez godzinę czytano. Akcja pod hasłem „Jak nie czytam, jak czytam” miała udowodnić dorosłym, że chociaż oni nie czytają książek, to dzieci po prostu czytają. Rekord w czytaniu rzeczywiście udało się pobić. Wiele interesujących akcji przeprowadzanych jest w Polsce w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. Uznano, że wagę czytania najlepiej uświadamiać dzieciom od najmłodszych lat. Wtedy tylko można wychować świadomego czytelnika. Specjaliści podkreślają, że dzieciom należy czytać od chwili narodzin. Oczywiście w różnym okresie rola czytania w rozwoju dziecka jest inna. Na początku głos rodziców to dla dziecka poczucie bezpieczeństwa i rozwijanie więzi. Z biegiem czasu czytanie wzbogaca słownictwo, uczy zachowań społecznych, rozwija empatię. Utrzymuje się też niezwykła wieź z dzieckiem. Koordynatorzy akcji namawiają do czytania pod hasłem „Czytaj swojemu dziecku dziesięć minut dziennie, codziennie”. Akcja, która w naszym kraju funkcjonuje od kilkunastu lat, uczyniła rodziców bardziej wrażliwymi na wagę czytania. Nawet jeśli sami nie czytają, starają się, by to robiły ich dzieci. Sympatycznym sposobem propagowania czytelnictwa jest połączenie kawiarni z księgarnią. W miłej atmosferze, przy filiżance kawy czy kubku kakao można siąść przy kawiarnianym stoliku i poczytać książkę. A potem może ją nawet kupić. Wszystkie sposoby, by Polacy czytali więcej książek – są bardzo pożyteczne.


Leave a Reply